Senin, 26 Maret 2012

Cinta Kepada Mamah dan Papah (manusia dan cinta kasih)


Mamah dan Papah merupakan orang terpenting dalam kehidupan saya.Dengan izin Allah'lah, saya telah lahir ke dunia ini melalui perantaraan mamah dan papah saya.Islam meletakkan kedudukan yang tinggi ke atas mamah papah dan memerintahkan anak supaya menghormati, menyayangi, dan berbakti kepada mereka.
Firman Allah SWT dalam surah An - Nisa' ayat 36 yang bermaksud: "Sembahlah Allah dan janganlah kamu mempersekutukannya dengan sesuatupun.Dan berbuat baiklah kepada ibu bapa..."
Banyak lagi ayat - ayat dalam Al - Quran yang mewajibkan saya sebagai anak untuk taat dan mengasihi mamah dan papah saya. Disamping itu Justru, terdapat beberapa cara yang boleh menunjukkan kasih sayang saya kepada mamah dan papah saya. yaitu:
a) Mendoakan keselamatan, kesejahteraan dan keampunan untuk mereka
b) Memberitahu mereka rasa kasih, hormat dan terhutang budi saya terhadap pengorbanan
mereka
c) Mencium tangan mereka setiap kali hendak keluar rumah
d) Beri hadiah kepada mereka

Tidak ada komentar:

Posting Komentar